8 راه طلایی برای یک سخنرانی فوق العاده + (راه کارهای کاربردی
پاراگراف زیر را با لطفا به آرامی و با تامل بخوانید:
آیا ما به این بن بست در دنیای مدرن نرسیده ایم که باید دشمنان خود را دوست داشته باشیم؟
واکنش زنجیره ای نفرت و کینه باعث ایجاد نفرت می شود، جنگ هایی که جنگ های بیشتری را تولید می کنند باید درهم شکسته شوند، وگرنه ما در پرتگاه نابودی غرق خواهیم شد.
واکنش زنجیره ای نفرت و کینه باعث ایجاد نفرت می شود، جنگ هایی که جنگ های بیشتری را تولید می کنند باید درهم شکسته شوند، وگرنه ما در پرتگاه نابودی غرق خواهیم شد.
این جملات بخشی از سخنرانی به یادماندنی مارتین لوترکینگ فقید به اسم «رویایی دارم» می باشد که در سال 1963 در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دیسی برگزار شد نطق شد، دکتر لوتر کینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار میشد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسانها را به چشم ببیند.
این سخنرانی جز قوی ترین و تاثیرگذارترین سخنرانی های تاریخ آمریکا میباشد ، حال جدا از محتوای زیبا و مناسب جامعهی آمریکا ، چه چیزهایی مارتین لوترکینگ را به این درجه از قدرت در سخنوری رساند؟
در این مقاله من میخواهم 8 نکته ی بسیار کاربردی که به شما کمک میکند سخنرانی و ارائه ای بی نظیر داشته باشید را معرفی کنم ، امیدوارم این مقاله برای همهی شما مفید واقع شود.
همه ی ما میدانیم که توانایی جلبکردن توجه دیگران هنگام صحبت با آنها، منافع زیادی به همراه دارد و کمک میکند تا در جلسات، مذاکره و یا مصاحبههای کاری ارتباط موثر برقرار کنید. با کسب مهارت در این زمینه، متقاعد کردن دیگران برای فهم منظور شما بسیار راحتتر خواهد بود. جذاب صحبت کردن، اعتبارتان را بالا میبرد و درهای پیشرفت شغلی را به رویتان میگشاید.
حال سوال پیش می آید که چگونه جذابتر حرف بزنیم؟ به کمک این تکنیکها میتوانید در گفتگوها و مذاکرات جذابتر حرف بزنید.
1. از زبان بدن خود به بهترین شکل استفاده کنید.
تصور کنید کسی جلویتان نشسته که به سختی حاضر است در چشمهای شما نگاه کند. شانههایش افتاده ، پشتش خمیده و حرکات بدنش هنگام صحبت نامناسب است، هیچ احساساتی در صورتش دیده نمیشود و یکنواختی از صدایش میبارد. حتی اگر موضوع صحبتش هم جذاب باشد، ظاهرش طوری نشان میدهد که حرف مهمی نمیزند.
آنوقت چه انتظاری از شما میرود که به حرفهایش توجه کنید؟زبان بدن شما خیلی بیشتر از کلماتتان با مخاطب حرف میزند. برای همین است که مطمئن به نظر رسیدن، علاقهمند جلوهکردن و مشتاقبودن در گفتگوها تا حد زیادی اهمیت دارد.
آنوقت چه انتظاری از شما میرود که به حرفهایش توجه کنید؟زبان بدن شما خیلی بیشتر از کلماتتان با مخاطب حرف میزند. برای همین است که مطمئن به نظر رسیدن، علاقهمند جلوهکردن و مشتاقبودن در گفتگوها تا حد زیادی اهمیت دارد.
اولین چیزهایی که توجه مخاطبتان را به خود جلب میکند، مدل ایستادن، حالتهای چهره، تُن صدا، ژستها و حرکات اعضای بدنتان است. با صاف ایستادن به شنونده صحبتهایتان نشان دهید که اعتماد به نفس دارید. در چشمهایش نگاه کنید (ارتباط چشمی برقرار کنید)، لبخند زدن را فراموش نکنید و هنگام حرفزدن از حرکات دست بهطور هدفمند و سنجیده استفاده کنید.
2. داستان تعریف کنید ( قوی ترین نکته)
آخرین باری را که مجذوب داستانی مسحورکننده شده بودید یادتان میآید؟
شاید رمان یا فیلمی بوده که نمیتوانستید دست از خواندن یا دیدن آن بردارید.
شاید هم ماجرایی بوده که کسی برایتان تعریف کرده است. داستان تعریفکردن برای مسحورکردنِ علاقه و تخیل افراد، حسابی مؤثر است. میتوانید برای شرحدادن این که چه کسی هستید و چرا اینجایید از آن استفاده کنید. میتوانید به کمک قصهها و ماجراها آموزش بدهید، ایجاد انگیزه کنید، رؤیایی را توصیف کنید یا همدلی نشان بدهید.
شاید هم ماجرایی بوده که کسی برایتان تعریف کرده است. داستان تعریفکردن برای مسحورکردنِ علاقه و تخیل افراد، حسابی مؤثر است. میتوانید برای شرحدادن این که چه کسی هستید و چرا اینجایید از آن استفاده کنید. میتوانید به کمک قصهها و ماجراها آموزش بدهید، ایجاد انگیزه کنید، رؤیایی را توصیف کنید یا همدلی نشان بدهید.
وقتی داستانی را تعریف میکنید، کاری کنید که شنوندهتان بتواند داستان را تجربه کند. جزئیات و ریزهکاریهایی به کار ببرید که همه پنجحس او را درگیر کند و به کمک زبان بدن و حرکات متناسب، تمام حواسش را جمع خودتان کنید.
یادتان نرود که بهترین قصه گو برنده است.
میتوانید از استعارهها هم استفاده کنید تا بر مطلب، صحه بگذارید و موضوع بهتر برای مخاطبتان جا بیفتد. استعارهها به روایتتان جان میبخشند و به شنونده فرصت میدهند تا در ذهنش حرفتان را تفسیر کند. بخصوص اگر سعی میکنید مفاهیم پیچیدهای را توضیح بدهید، استعارهها میتوانند فهم قضیه را بسیار راحتتر کنند.
3. کلمات را واضح تلفظ کنید + (راه حل)
اگر مخاطب، دوست و یا همکار شما نتواند بفهمد که چه میگویید، فوری حوصلهاش سر میرود. جویده صحبتکردن، تندتند حرف زدن یا بیش از حد کند صحبتکردن، همگی جلوی ارتباطی را که میخواهید ایجاد کنید، میگیرد.
یک راه خوب برای بهتر کردن تلفظتان این است که جلوی آینه تمرین کنید. وقتی این کار را میکنید خوب به صورتتان دقت کنید. اگر واضح صحبت کنید لبها، فَک و زبانتان، همه باید در حال حرکت باشند. میتوانید پنج دقیقه در روز وقت بگذارید تا از روی کتابی با صدای بلند بخوانید .شاید در ابتدا کمی خسته کننده به نظر برسد ولی پس از مدتی مثل یک اثر مرکب توانایی شما در سخنرانی و صحبت کردن کاملا زیرورو میشود، من به شما تضمین میدهم.
یک راه خوب برای بهتر کردن تلفظتان این است که جلوی آینه تمرین کنید. وقتی این کار را میکنید خوب به صورتتان دقت کنید. اگر واضح صحبت کنید لبها، فَک و زبانتان، همه باید در حال حرکت باشند. میتوانید پنج دقیقه در روز وقت بگذارید تا از روی کتابی با صدای بلند بخوانید .شاید در ابتدا کمی خسته کننده به نظر برسد ولی پس از مدتی مثل یک اثر مرکب توانایی شما در سخنرانی و صحبت کردن کاملا زیرورو میشود، من به شما تضمین میدهم.
هشت راه طلایی برای یک سخنرانی فوق العاده
4. سکوت، سلاح خاموش شماست.
سکوت پیامهای ناگفته بسیاری را منتقل میکند. معنای سکوت میتواند بسته به زمان، محتوا و زبان بدنی که استفاده میکنید، متفاوت باشد.
اگر کسی مدام حرف بزند و یک لحظه هم سکوت نکند، چه حسی به شما دست میدهد؟
اگر کسی مدام حرف بزند و یک لحظه هم سکوت نکند، چه حسی به شما دست میدهد؟
بعضی آدمها هستند که حتی اگر ندانند چه بگویند، باز هم یک سری کلمه مثل «اممم»، «میدونی» و «خووب…» دارند که یک جوری بالاخره وقفهها را پر کنند و به یک نحوی برای خودشان زمان بخرند.
این بیوقفه، حرفزدن میتواند نشانه نامنظمبودن افکار یا سطحی بودن حرفهایشان باشد. و لا غیر، اما چند درنگ حسابشده بر مخاطب تأثیر میگذارد و فکرتان را بهتر منتقل میکند.
سکوت شما فرصتی در اختیار شنوندگانتان میگذارد تا بتوانند حرفهایتان را هضم کنند و به عقیدهشان در باب ایده شما شکل بدهند. وقفههای کوتاه، سرعت مکالمه را کنترل میکنند.
بلندخواندن از روی کتاب اینجا هم به کارتان میآید. در حین خواندن میتوانید جا دادن وقفهها در بین جملات و واژهها را تمرین کنید. شمرده شمرده، نفس بکشید و عبارات کوتاه به کار ببرید. به جای اینکه، یک جمله بلند را یکنفس تا آخر بخوانید، ببینید کجای جمله درنگکردن معنا دارد و آنجا وقفهای بدهید.
این بیوقفه، حرفزدن میتواند نشانه نامنظمبودن افکار یا سطحی بودن حرفهایشان باشد. و لا غیر، اما چند درنگ حسابشده بر مخاطب تأثیر میگذارد و فکرتان را بهتر منتقل میکند.
سکوت شما فرصتی در اختیار شنوندگانتان میگذارد تا بتوانند حرفهایتان را هضم کنند و به عقیدهشان در باب ایده شما شکل بدهند. وقفههای کوتاه، سرعت مکالمه را کنترل میکنند.
بلندخواندن از روی کتاب اینجا هم به کارتان میآید. در حین خواندن میتوانید جا دادن وقفهها در بین جملات و واژهها را تمرین کنید. شمرده شمرده، نفس بکشید و عبارات کوتاه به کار ببرید. به جای اینکه، یک جمله بلند را یکنفس تا آخر بخوانید، ببینید کجای جمله درنگکردن معنا دارد و آنجا وقفهای بدهید.
5. بر هیجانات و احساسات مثبت و منفی خود کنترل داشته باشید.
بیشتر وقتها اضطراب درون انسان بهگونهای، خودش را در بیرون هم نشان میدهد. ممکن است صدایتان بلرزد یا کلا درنیاید.
شاید دستهایتان شروع کنند به لرزیدن، سراسیمه به نظر برسید و یا خیلی تندتر از معمول حرف بزنید، چون بدجوری استرس دارید یا نفس کم آوردهاید.
این نشانههای بدیهیِ اضطراب، بر نحوه برقراری ارتباطتان تأثیر دارند و در شکلگیریِ آن، مشکل ایجاد میکنند.
چند کار هست که کمک میکنند بر اعصاب خود مسلط شوید. قبل از هر چیز چند نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید. سپس، از تکنیکهای آرامش بخش مثل تمرکز کردن و تجسم استفاده کنید تا آرامش خود را بهدست بیاورید.
شاید دستهایتان شروع کنند به لرزیدن، سراسیمه به نظر برسید و یا خیلی تندتر از معمول حرف بزنید، چون بدجوری استرس دارید یا نفس کم آوردهاید.
این نشانههای بدیهیِ اضطراب، بر نحوه برقراری ارتباطتان تأثیر دارند و در شکلگیریِ آن، مشکل ایجاد میکنند.
چند کار هست که کمک میکنند بر اعصاب خود مسلط شوید. قبل از هر چیز چند نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید. سپس، از تکنیکهای آرامش بخش مثل تمرکز کردن و تجسم استفاده کنید تا آرامش خود را بهدست بیاورید.
یک راه دیگر این است که لبخند بزنید و به چشمهای طرف مقابلتان نگاه کنید. مهم نیست او چه کسی است، همکار تازه وارد، مشتریِ بالقوه یا مصاحبهگر. یادتان بیاورید که این فرد هم کسی است مثل شما. تمرکز خود را روی این بگذارید که یک گفتگوی غیرتصنعی و خالصانه ایجاد کنید. با یادآوری مداوم حرفهایی که قرار است بگویید، حواس خودتان را پرت نکنید.
6. پرستیژ و قدرت خود را به حفظ کنید.
افراد به اصطلاح کاریزماتیک جسور و جذابند، الهامبخش و صمیمیاند و بهخاطر همینها دیگران دوست دارند به حرف هایشان گوش بدهند.
برای اینکه جذبهتان را افزایش دهید، به طرف مقابلتان توجه کنید. این یعنی دو جفت گوشِ دیگر هم قرض کنید و تماموکمال، حواستان پیش طرف مقابلتان باشد.
برقراری ارتباط، مثل یک خیابان دوطرفه است؛ نمیشود فقط حرف بزنید، گوشکردن هم یک بخش کار است و اتفاقا بخش مهمی از کار هم به حساب میآید. پس فعالانه گوش دادن را تمرین کنید و مهارتتان را افزایش دهید.
قدم بعدی، تمرین خودآگاهی و کارکردن روی هوش هیجانی است. این دو ویژگی کمک میکنند تا به هیجاناتی که تجربه میکنید، توجه داشته باشید و درک کنید که چگونه این عواطف بر اطرافیانتان تأثیر میگذارند، تلاش برای فهم دیدگاه مخاطبتان هم ضروری است. خالصانه به همصحبتتان، زندگی و تجاربش علاقه نشان بدهید.
برای اینکه جذبهتان را افزایش دهید، به طرف مقابلتان توجه کنید. این یعنی دو جفت گوشِ دیگر هم قرض کنید و تماموکمال، حواستان پیش طرف مقابلتان باشد.
برقراری ارتباط، مثل یک خیابان دوطرفه است؛ نمیشود فقط حرف بزنید، گوشکردن هم یک بخش کار است و اتفاقا بخش مهمی از کار هم به حساب میآید. پس فعالانه گوش دادن را تمرین کنید و مهارتتان را افزایش دهید.
قدم بعدی، تمرین خودآگاهی و کارکردن روی هوش هیجانی است. این دو ویژگی کمک میکنند تا به هیجاناتی که تجربه میکنید، توجه داشته باشید و درک کنید که چگونه این عواطف بر اطرافیانتان تأثیر میگذارند، تلاش برای فهم دیدگاه مخاطبتان هم ضروری است. خالصانه به همصحبتتان، زندگی و تجاربش علاقه نشان بدهید.
7. اطلاعات دقیق بدهید.
اگر میخواهید وقتی حرف میزنید دیگران به شما توجه کنند، باید حرفتان برای آنها باورکردنی باشد. این یعنی باید از استراتژیهای درستی برای جمعآوری اطلاعات استفاده کنید تا دادههایی که بهعنوان پشتوانه حرفتان میآورید، قوی و قابل اعتماد باشند. هرجا که ممکن است، آمارهای متناسب با موضوع، صادقانه و بررسیشده ارائه کنید تا حرفتان معتبرتر باشد. آمارِ درست، باعث افزایش قدرت استدلال شما و جلب اعتماد مخاطب میشود. اگر هم اطلاعات دقیقی ندارید سکوت بهترین استراتژی میباشد . صحبت کردن بدون اطلاعات موجب سلب اعتماد دیگران به شما میشود.
8. دیگران را به شنیدن ترغیب کنید.
تصور کنید در جلسهای هستید که وقتی کسی حرف میزند، هیچکس ساکت نیست و همه در حال صحبتاند. حالا اگر شما حرف مهمی برای گفتن داشته باشید، چطور باید مردم را وادار به شنیدن کنید؟
در درجه اول، اگر همه نشستهاند، شما بلند شوید. این حرکت فیزیکی به حاضران نشان میدهد که شما حرفی برای گفتن دارید.
راه دیگر این است که اول حرفهای نفر قبلی را خلاصه کنید. با این کار خودتان را در بحث جا میدهید و نفر قبلی هم میفهمد که شما به حرفهایش گوش دادهاید و بالاخره اینکه خلاصه کردن ایدههای قبلی، مقدمهای دستتان میدهد تا به کمک آن، طرحِ ایدههای خودتان را شروع کنید.
در درجه اول، اگر همه نشستهاند، شما بلند شوید. این حرکت فیزیکی به حاضران نشان میدهد که شما حرفی برای گفتن دارید.
راه دیگر این است که اول حرفهای نفر قبلی را خلاصه کنید. با این کار خودتان را در بحث جا میدهید و نفر قبلی هم میفهمد که شما به حرفهایش گوش دادهاید و بالاخره اینکه خلاصه کردن ایدههای قبلی، مقدمهای دستتان میدهد تا به کمک آن، طرحِ ایدههای خودتان را شروع کنید.
راهکارهایی که در این مقاله گفته شد،همراه با راه حل های عملی آن به شما کمک میکند، چه در سخنرانیهای کاریتان و چه در مصاحبههای شغلی و یا چه در قرارهای دوستانه تان جذابتر باشید و به آنچه میخواهید، راحتتر برسید.
https://lms.utkarafarini.com/narration/
Comments
Post a Comment